Právě si prohlížíte 5. Co je to PPC reklama a její výhody a nevýhody?

5. Co je to PPC reklama a její výhody a nevýhody?

  • Rubriky příspěvkuPPC Reklama
  • Komentáře k příspěvkuŽádný komentář
  • Poslední změna příspěvku:2 května, 2022
  • Čas na čtení:9 minuty čtení

Co je to PPC reklama?

Dovolte mi pro Vás sepsat poslední článek v řadě o činnostech, které nabízím. Tentokrát článek pojmu malinko jinak a slibuji, že následující článek bude zaměřen i na jiné téma.

V předchozím článku jsem psal o SEO. Pokud jste jej nečetli, článek můžete naleznout zde. Pro připomenutí se ovšem jedná o jeden z nejvýznamnějších způsobů návštěvnosti Vašich webových stránek. PPC je na tom podobně. Jedná se možná o největší konkurence, nebo možná právě naopak – největšího spolupracovníka SEO.

PPC reklama slouží také k tomu, aby na Vaše stránky přivedla co nejvíce zákazníků, ale dělá to trochu jiným způsobem než druhý zmíněný. Tento způsob může přinášet určité výhody i nevýhody a záleží vždy na daném odvětví a konkrétní stránce, který způsob propagace se více vyplatí. Abych Vám doslovně představil co PPC znamená, je to zkratka složená ze tří slov: Pay Per Click v překladu tedy platba za kliknutí.

Jak funguje PPC reklama

Výhody PPC reklamy

Nevýhody PPC reklamy

Něco na závěr


Jak PPC reklama funguje?

PPC reklama funguje v podstatě tak, že máte široké množství atributů, které si u ní Vy nebo osoba, která Vám dělá reklamu můžete nastavit. U PPC reklamy můžete nastavit například geografický rozsah, časové období pro zobrazování, maximální denní finanční limit, za který se bude reklama zobrazovat, vhodná klíčová slova a mnoho mnoho dalších vlastností, které si u ní můžete nastavit.

Základní nastavení není s návodem složité, avšak logicky, jak již to tak v životě bývá se vším, čím kvalitnější nastavení – tím vyšší šance na úspěšnou propagaci Vašich stránek. Tudíž, přestože si reklamu jistě určité množství uživatelů zvládne nastavit samo, není někdy nad to přenechat odbornou činnost profesionálům v oboru.

Výhody PPC reklamy

1) Nejvyšší příčky v Google a Seznamu – bezpochyby tou největší výhodou, proč mít PPC reklamu je to, že se dostanete na nejvyšší příčky ve vyhledávání. Ani nejkvalitnější SEO na světě nejrůznějších velikánů (ať již například česká Alza nebo světové Audi) nedokážou překonat umístění PPC reklamy.

Ukázky google výsledků na slovo PPC reklama
(Například na této ukázce můžeme v praxi vidět, které výsledky Google zobrazí na pojem „ppc reklama“. Google nejdříve zobrazí 4 placené reklamy (PPC) a až následně nejlepší organický výsledek (SEO).

 

PPC reklama má totiž vyčleněna vždy první čtyři příčky ve výsledcích vyhledávání. To jsou asi ty nejdůležitější. A pokud soutěžíte s konkurencí, může se Vaše reklama někdy objevit i na spodních příčkách, ale stále na první stránce, nebo vytvoří vlastní bar produktů po pravé straně vyhledávání.

2) Platíte jen za klik – tou druhou největší výhodou je to, že neplatíte za zobrazení (jen v případě, že si nastavíte zobrazovací reklamu – např. na Youtube, ale k tomu později), ale až v momentě, kdy na Vaši reklamu někdo klikne a reálně vstoupí na Vaše stránky nebo do Vašeho obchodu.

3) Vše si nastavujete sami – jak jsem již napsal výše. Kvalita reklamy záleží jen na nastavení. A atributů pro optimalizaci reklamy je opravdu spoustu. Můžete si nastavit v jaké hodiny chcete reklamu zobrazovat, v jakém regionu chcete, aby ji lidé viděli. Dále také ovlivňujete na která slova se reklama zobrazí. Můžete si dokonce nastavit částečně i vzhled, jak bude reklama vypadat. Možností je opravdu mnoho.

4) Cenový limit – asi poslední výhodou, kterou zde zmíním je cena. Můžete si jednak zvolit cenu za jedno kliknutí, ale rovněž také cenu, kterou jste ochotni za reklamu denně nebo za měsíc obětovat. To Vám zaručí, že Vás reklama zcela nezruinuje a rovněž této vlastnosti můžete využít pro následnou optimalizaci.

Výhody s sebou, ale téměř vždy nesou i určité nevýhody

Nevýhody PPC reklamy

1) Není zdarma – největší nevýhodou, na rozdíl od SEO nebo link-buildingu a sociálních sítí je to, že za ni vždy platíte. Cena nemusí být drasticky vysoká a pravděpodobně Vaši peněženku úplně nevysaje, ale abyste byli vidět, musíte si to zaplatit.

2) Nižší úspěšnost – PPC reklama Vám sice zajistí první příčky a viditelnost Vašich stránek, ale při vstupu na ně není již vždy jisté, že zde nákup skutečně uskuteční. Reklama se může zobrazovat na různá klíčová slova, někdy i ne zcela vhodně a tak je možné, že návštěvník na Vaši stránce nenajde přesně to, co hledá. Rovněž se udává, že zákazníci, které jste získali skrze SEO jsou pro stránky většinou mnohem relevantnější.

3) Složité nastavení pro úspěšnou reklamu – aby byla Vaše reklama úspěšná a skutečně se Vám vyplatila je nutné znát základní principy jednotlivých PPC systémů. Dále je také téměř nutné výsledky pravidelně sledovat a analyzovat a na základě nich reklamu postupně upravovat. A celkově jak jsem již zmínil, čím kvalitnější znalosti máte, tím reklama je úspěšnější.

Nevhodné výsledky Google na pojem: PPC reklama nevýhody
Zde můžeme například vidět ne zcela vhodné výsledky na pojem „nevýhody PPC reklamy“. Ve výsledcích se nám zobrazují samé nabídky, ale nenacházíme odpověď na daný dotaz.

 

4) Cena roste s konkurencí – poslední nevýhodou PPC reklamy, kterou zde uvedu je rostoucí cena. Kromě ideální optimalizace je zde jediný způsob, jak bojovat s reklamou Vaší konkurence vyšší cena za proklik (tzv. CPC). Pokud i Vaše konkurence má nastavenou PPC reklamu (nyní si představme situaci, že ve všech atributech ji má nastavenou úplně stejně), tak rozhodujícím faktorem, aby Vaše reklama byla umístěna výše je právě taková částka, kterou si sami nastavíte.

Něco na závěr

Důležité je také zmínit, že jsou webové stránky, pro které je vhodně PPC a jindy zase webové stránky, kdy je lepší investovat čas a peníze do SEO. Firmy pochopitelně využívají velmi často kombinaci těchto dvou zdrojů zákazníků. Proto jak jsem na začátku zmínil – nejedná se o konkurenci, ale spíše o spojence, které zajistí návštěvnost Vašich stránek.

Problematiky PPC není tak jednoduchá, jak jsem zde popsal. Jsou různé způsoby zobrazování reklamy (produktový katalog, video, banner, odkaz na stránku), způsobů je opravdu hodně, ale tento článek slouží především k seznámení, co to PPC reklama vůbec je a k čemu slouží, abyste věděli, jak ji můžete pro své řemeslo na internetu využít.

Určitě se nejedná o poslední článek na téma PPC. V budoucnu, jak jsem zmínil o odstavec výše, bych Vám rád například podrobněji popsal jednotlivé způsoby zobrazení PPC reklamy.

Další článek se pokusím zaměřit již více pro některé čtenáře praktičtěji a užitečněji tak, aby sloužil jako návod, jak si můžete webové stránky vytvořit sami nebo k čemu se Vám mohou hodit grafické nástroje, se kterými pracuji.

Napsat komentář