Nástroje na tvorbu e-shopu

Přináším Vám studii o tom, jak by dle výsledků respondentů měl vypadat ideální e-shop. Výzkumu se zúčastnilo 110 respondentů z celé ČR. Výzkum je zaměřen především na uživatelské rozhraní obchodu a na funkce, které by na e-shopu neměly chybět.

Existuje mnoho způsobů a platforem, jak je možné založit e-shop.

Internetový portál Builtwith.com provedl výzkum, zaměřený na platformy e-commerce. Výzkum měří celkem 1 milion nejpopulárnějších e-shopů (dle návštěvnosti) a zjišťuje, na jakých platformách jsou tyto e-shopy založeny. Vychází z něj, že mezi populárními e-shopy je na prvním místě WordPress s pluginem WooCommerce s celkem 28 % využití. Druhé místo obsadila platforma Shopify s 21% zastoupením. Na třetí místo se dostalo Magneto s hodnotou 8 %. Zbylých 42 % tvoří ostatní nástroje a platformy (Builtwith.com, 2021, online).

Portál TrustRadius.com dal pro změnu na první místo za měsíc červen platformu Shopify (26 %). Na druhém místě se dle tohoto portálu sdílně nachází platformy Woocommerce, Wix, Bigcommerce a Selfcore Commerce Cloud s 12 %. Zbytek platforem má méně než 10 % (TrustRadius.com, 2021, online).

Web Statista.com ve stejné statistice za měsíc duben přisuzuje první místo platformě Squarespace online s celkovým počtem 23,51 %. V těsném závěsu drží druhé místo Woocommerce s 23,43 %. Platforma Shopify se podle tohoto portálu nachází až na pátém místě s necelými 4 %.

Na základě těchto analýz jsem se rozhodl v této práci vybrat a přiblížit platformy, které jsou nejčastěji opakovány a mají největší zastoupení.

WordPress + Woocommerce

Jedná se o tzv. CMS (content management system). WordPress je původem redakční systém. Jedná se o modulární systém, který se nahraje na již zakoupený webhosting. Internetový obchod je poté možné upravovat přímo online, na dané doméně pomocí tohoto systému. Pojem „modulární“ znamená, že funkce WordPressu je možné rozšířit o tzv. pluginy (nástroje). Některé z těchto pluginů jsou zdarma, jiné nikoliv a do oběhu WordPressu je přidávají běžní lidé – programátoři. Druhou výhodou, kterou tento redakční systém přináší, jsou tzv. šablony. Ty zajišťují vzhled stránky. Šablony se zaměřují na rozložení jednotlivých prvků na stránce (kontaktní formulář, obrázky, navigace, mapa apod.). Stejně jako pluginy mohou být k dispozici zdarma i placené. Největší konkurenční výhodou oproti ostatním platformám je možnost využívat tento nástroj zcela zdarma (Prokop a Adamec, 2016, s. 21-23).

Jedním z těchto pluginů je právě i Woocommerce. Tento plugin je k dispozici zdarma a slouží právě k tvorbě e-shopu. Jeho užití se doporučuje spíše pro e-shopy s menším počtem položek. Mezi jeho největší výhody spadá kromě ceny také to, že je vhodný pro začátečníky. Jeho dalšími silnými stránkami jsou: jednoduchost, responzivita, široká kooperace s pluginy a šablonami a disponuje opravdu širokou škálou funkcí. Mezi nevýhody může spadat jeho nižší bezpečnost, nevhodnost pro větší množství položek nebo pomalejší přenos oproti konkurenčním platformám (Polgári, 2020, online).

Shopify

Jedná se o jednu z nejznámějších světových platforem na tvorbu e-shopů. Shopify je velmi jednoduchý nástroj, který stejně jako výše uvedený Woocommerce, je možné doplnit o různé pluginy. Uživatel si v této platformě nastaví jen vzhled a funkce, bez potřeby jakýchkoliv programátorských znalostí. Shopify je určen, jak pro drobné živnostníky, tak pro obrovské firmy. Mezi nejsilnější konkurenční výhody platformy Shopify spadá velmi snadné ovládání, přehledné administrátorské prostředí a možnost rozšíření o placené i neplacené pluginy. Spuštění Shopify se provádí celkem ve čtyřech krocích. Registrací do platformy, přidáním produktů, uzpůsobením textu a nastavením vlastní domény. Mezi další výhody patří také čerstvá podpora češtiny (ovšem jen v betaverzi). Hlavní nevýhodou tohoto nástroje je rozhodně cena. Většina šablon je dostupná pouze za peníze, dále se musí připlatit rozšíření za napojení na české účetní systémy a EET a v neposlední řadě se musí platit za samotný provoz Shopify. Cena tohoto provozu se pohybuje od měsíční sazby za 29-299 USD (cca 650-6 500 Kč měsíčně) (Pajskr, 2020, online).

Wix

Wix je především určen jako nástroj na tvorbu webových stránek, nikoliv primárně pouze na online obchody. Wix se využívá ve formě vizuálního editoru stránek. To znamená, že stránka se upravuje v takové podobě, v jaké ji vidíte, pouze s možnostmi měnit nastavení (velikost písma, změna barev apod.). Tuto vlastnost je možné považovat za obrovskou výhodu, ale jistě má svá velká omezení. Kromě tohoto usnadnění je také potřeba zmínit jeho velkou oblíbenost, díky čemuž se na internetu nachází spousta návodů, jak například upravovat právě e-shop. Dále je téměř celá platforma v českém jazyce (kromě nápověd). Poslední nespornou výhodou je možnost užívání zdarma (časově bez omezení). S tím je ovšem spojené logo a doména samotné platformy. Stejně jako výše zmíněné platformy, i zde je možnost rozšíření o určité pluginy (velká část z nich je zdarma). Využití této platformy se doporučuje především pro živnostníky a drobné podnikatele. Jako nevýhody je určitě potřeba zmínit především občasné záseky v editoru či nemožnost změnit šablonu u obchodu, který je již zavedený. Cena platformy se pohybuje značně níže než u výše zmíněného Shopify. Rozmezí ceny je od 4,5 do 26 dolarů měsíčně (cca 100-600 Kč měsíčně) (Web-auditor.cz, 2020, online).

Magneto

Platfroma Magneto funguje na stejném principu jako první zmíněný – Woocommerce. Jedná se o open-source systém, který nabízí opravdu širokou škálu možností. Stejně jako všechny výše zmíněné nástroje, i Magneto nabízí k dispozici široký výběr šablon. Nespornou výhodou je zajisté široká možnost úpravy a nástrojů, díky bázi open-source. Druhou velkou výhodou je, že je k dispozici plně zadarmo. Třetí a poslední hlavní výhodou je podpora českého jazyka. Nevýhodami na druhou stranu jsou poměrně vysoké technické znalosti a systémové požadavky. Tvorba e-shopu v této platformě je poměrně složitá a k jeho založení je nezbytné mít alespoň základní znalosti a podvědomí o tvorbě e-shopů. Druhou nevýhodou jsou poměrně vysoké technické požadavky na webhosting. Na základě těchto požadavků je nezbytné vybrat správný webhosting, na kterém bude obchod pracovat správně a rychle (5Nej.cz, 2020, online).