Psychologie barev

Přináším Vám studii o tom, jak by dle výsledků respondentů měl vypadat ideální e-shop. Výzkumu se zúčastnilo 110 respondentů z celé ČR. Výzkum je zaměřen především na uživatelské rozhraní obchodu a na funkce, které by na e-shopu neměly chybět.

Psycholožka Hailey van Braam říká, že výzkumy potvrzují, že vhodné užití barev v oblasti tvorby brandu zvyšuje rozpoznání dané značky až o 80 %. Správná volba barev dokonce navyšuje vzhledovou strukturu značky až o 93 procent. Posledním důležitým výsledkem výzkumu je informace, že až 85 % zákazníků si vybírá daný produkt na základě barvy. Barva je jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru zboží.

Červená

Červená barva vzbuzuje silné emoce. Je spojována s emocemi jako energie, naléhavost, vášeň, touha, láska, ale také s těmi negativními jako je hněv, násilí a nebezpečí. Nepřímo tato barva může symbolizovat stopku a způsobovat u návštěvníků tedy zastavení. Při pohledu na tuto barvu se může fyzicky zvyšovat srdeční frekvence, dýchání a metabolismus. Na základě těchto vlastností se často používá v potravinářském průmyslu a při výprodejích zboží. (Coffin, 2011, online).

Červená barva

Žlutá

Tato barva stimuluje v lidech duševní procesy, podporuje komunikaci a zlepšuje náladu, ale na druhou stranu je relativně namáhavá pro oči. V oboru prodeje představuje žlutá barva optimismus, mladistvost a jasnost. Žlutá zastává funkci k upozornění a k upoutání pozornosti. Výzkumy potvrzují, že se jedná o barvu, na kterou kojenci reagují jako první. Z tohoto důvodu se často používá na dětské výrobky a hračky. Tato barva má taktéž jednu z nejdelších vlnových délek, a proto se z hlediska psychologie jedná o jednu z nejpůsobivějších barev. Přebytek žluté na webových stránkách může kromě namáhání očí také způsobovat u lidí úzkost, proto je potřeba používat ji s mírou (Braam, 2020, online).

Žlutá barva

Modrá

Modrá je nejčastěji spojována s pocity bezpečí, důvěrou, klidem, zodpovědností a vstřícností. Modrou barvu často využívají banky a finanční podniky, díky vytvoření atmosféry důvěry a klidu. Odstín barvy hraje důležitější roli než u kterékoliv jiné barvy. Tmavší odstín nastiňuje spíše pocit bezpečnosti, zatímco světlejší barva navozuje pocit přátelství. (Coffin, 2011, online).

Modrá barva

Zelená

Zelená barva zastupuje zdraví, pohodu a klid. Velmi často je spojována s přírodou a používá se ke snížení depresí. Zelená je barva, u které dokáže lidské oko rozlišit nejvíce odstínů. Zelená představuje možnost nového růstu. Využití zelené barvy v obchodě slouží k vytvoření uvolněnějších pocitů. Historicky se jedná o barvu plodnosti. Zelená je často spojována s bohatstvím. Využití zelené je velmi časté v oboru ekologie (Braam, 2020, online).

Zelená barva

Fialová

Tato barva reprezentuje královskou úroveň, úspěch, bohatství a moudrost. Fialová barva má uklidňující funkci. Nejčastěji se využívá v oborech spojovaných s kosmetikou a produkty, zaměřující se proti stárnutí. Je to symbol kreativity a nápaditosti. Výhodou této barvy je ideální rovnováha mezi vlastnostmi agresivní červené a klidné, kreativní modré. Z tohoto důvodu se nejčastěji využívá kromě kosmetiky u luxusního zboží. Díky svým vlastnostem se jedná o barvu číslo jedna v kreativním průmyslu. Fialová přináší kreativitu, tajemnost a regeneraci. Nevýhodou může být vyvolání rozptýlení a introspekce při přehnaném užití této barvy na daném e-shopu (Braam, 2020, online).

Fialová barva

Bílá

Symbolizuje čistotu, nevinu a bezpečnost. Často se používá k označení neutrality. Její využití je především v optickém rozšíření a zvětšení prostoru. Jedná se o úplně nejčastěji používanou barvu pro inzerci kuponů a cenových slev. Jedná se o nejlepší možnost barvy, která v kombinaci s ostatními velmi dobře vytváří kontrastní prostředí. Bílou k vytvoření kontrastu na svých stránkách používají dokonce i takoví velikáni jako třeba Google. Také se jedná o barvu, která je využívána nejčastěji v kancelářských prostorech – symbolizuje svěžest a podněcuje kreativitu (Braam, 2020, online).

Bílá barva

Oranžová

Oranžová barva je symbolem motivace, pozitivní energie a celkově optimistického a zdravého nadšení do života. Celkově se jedná o barvu přinášející pohodlí a klid v těžkém období. Dále také vizuálně vytváří smysl pro humor a svobodu. Vlastnosti oranžové jsou vznikem vlastností v kombinaci červené a žluté. Proto na jednu stranu dodává energii a na tu druhou pohodu a klid. Její užití se doporučuje především v odvětví zaměřených na ovoce, ve sportovním odvětví či v odvětví, specializujícího se na stolní hry (Hauff, 2018, online).

Oranžová barva

Hnědá

Hnědá barva nemusí na první pohled působit příliš výrazně, naopak se může zdát, že se jedná o stimulující barvu. Hnědá je ovšem symbolem struktury, bezpečí a ochrany. Tato barva je zastáncem rodiny, přátel a materiálních hodnot. Dále má vlastnost velké vážnosti a výhodou také může být její využití tam, kde by černá byla už příliš intenzivní. Nevýhodami hnědé barvy může být její odměřenost a rezervovanost – působí příliš opatrně. Její užití by tedy nemělo být nadbytečné, ale spíš doplňující. Obory, ve kterých se užití hnědé barvy doporučuje, jsou kempy, bytové zařízení a kavárny (Hauff, 2018, online).

Hnědá barva

Zlatá

Jedná se o lehce specifickou barvu, jelikož její význam se může často odvíjet od dané kultury. Navzdory tomu tato barva představuje kombinaci kouzla, sebevědomí a luxusu. Dále se může jevit přívětivě, hojně a mít prvek prosperity. Díky tomu může působit podvědomě velmi atraktivně. Stejně jako u výše zmíněné hnědé, tak i zlatá by neměla být hlavní barva, ale spíše doplňková, jelikož její nadměrné užití může působit příliš egoisticky a hrdě. Symbolicky se její užití doporučuje v obchodech zaměřených na šperky, trofeje a luxusní produkty (Hauff, 2018, online).

Zlatá barva

Černá

Černá barva je barva sofistikovanosti, vážnosti, svobody a moci. Může být také použita pro prezentaci zla, depresí, tajemnosti či smrti. Jedná se o velmi rezervovanou barvu, jelikož nepřipouští žádné světlo ani jiné barvy. Černá by měla být oddělena od ostatních barev. Její síla spočívá ve využití kontrastu a snadné čitelnosti. Ačkoliv je černá barva velmi silná a mocná, jedná se o jednu z trojice barev, která by měla být užita s určitým odstupem a neměla by tvořit základ stránky. Příliš mnoho černé může působit na návštěvníka negativně. Spojována by měla být především s odvětvími profesionálního oblečení, luxusních produktů a poskytovatelů a prodejců limuzín (Hauff, 2018, online).

Černá barva

Všeobecně se dá říct, že různé barvy, jejich odstíny a barevné kombinace se využívají v rozdílných odvětvích. Technologické firmy a firmy se zaměřením na IT využívají často zelenou. Zelená také pomáhá k dosažení vyšší sledovanosti na sociálních sítích. Finanční instituty využívají modrou kvůli jejímu pocitu bezpečí a jistoty. Maloobchody používají velmi často oranžovou a zelenou. Červená je nejčastěji využívána v obchodech nabízejících jídlo. Správné zvolení barev symbolizuje nejen danou značku, ale může také významným způsobem ovlivnit prodej produktů, věrnost zákazníků, konverzní poměr či spolehlivost značky (Braam, 2020, online).

Jiní autoři tuto psychologii doplňují o další poznatky. Barevné složení stránek musí vzájemně ladit a zapadat do sebe. Akční prvky na stránce (tlačítka v košíku, odkazy apod.), by oproti zbytku e-shopu, měly být v kontrastní barvě. Na druhou stranu by tato barva neměla být natolik odlišná, aby bylo poznat, že se jedná o konverzní cestu (Mikulášková a Sedlák, 2015, s. 64-65).