Nástroje pro analýzu e-shopu

Přináším Vám studii o tom, jak by dle výsledků respondentů měl vypadat ideální e-shop. Výzkumu se zúčastnilo 110 respondentů z celé ČR. Výzkum je zaměřen především na uživatelské rozhraní obchodu a na funkce, které by na e-shopu neměly chybět.

Existují dvě možnosti, jak postupovat, pokud chceme upravit vlastnosti či vzhled jakéhokoliv webu. Tou první je vycházet z teorie, načíst si různé knihy a články a z těchto znalostí následně vycházet. Nevýhodou ovšem je nedostatečná konkrétnost a drobné odchylky zapříčiněné přílišnou generalizací článků. Druhou, dle mého názoru, mnohem praktičtější cestou je vytvořit web, připojit k němu analytické nástroje, nechat je po určitou dobu měřit základní kritéria a z výsledků těchto kritérií následně vycházet. Cílem je využití těchto nástrojů ke zjištění, jak se zákazníci na stránkách chovají a jak uvažují.

Na základě několika ověřených mezinárodních zdrojů jsem vybral nejosvědčenější a nejlepší nástroje, které je pro tuto analýzu možné využít. Abych zajistil objektivitu nástrojů, zahrnuji níže pouze ty nástroje, které se opakují nejčastěji.

Google Analytics

Jedná se o webový nástroj od společnosti Google. Cílem tohoto nástroje je měřit návštěvnost webových stránek a zkoumat marketingové trendy, vyhledávaný obsah a úspěšné procento prodeje na webových stránkách. Nespornou výhodou tohoto nástroje je, že Google Analytics je zcela zdarma, a to bez jakéhokoliv omezení. Druhou výhodou je také to, že je hned několik funkcí, jak Google Analytics do webu vložit, a proto je možné jej využívat v naprosté většině všech webových stránek.

Zásadní vlastností, kterou GA (= Google Analytics) nabízí je analýza návštěvnosti. Nejedná se ovšem jen o počet lidí na stránce, ale z této analýzy je možné vypozorovat mnoho. Například: v jakou hodinu, či jaké dny danou stránku navštěvuje nejvíce lidí; jaké jsou odkazy na stránce s největší mírou prokliku; jakého pohlaví a věku jsou návštěvníci na stránce; jaká je míra úspěšnosti prodeje zboží; jaká jsou nejčastější vyhledávaná klíčová slova ve vyhledavači apod. 

Grafické rozhraní této služby se dělí v podstatě na dvě části: panel s navigačními kategoriemi po levé straně a statistické údaje a grafy ve zbytku prostředí. Levé menu ukazuje mimo profilového a obecného nastavení pět hlavních přehledů, ze kterých se celé GA skládá. Těmito přehledy jsou: „v reálném čase“, publikum, akvizice, chování a konverze. Každá z daných částí poskytuje uživateli unikátní a odlišné informace. Hlavní část se skládá především z grafu, kalendária a sumarizace těch nejdůležitějších informací právě z těchto přehledů.

Mezi největší výhody, které může uživatel pomoci GA zjistit, patří například: ve kterém místě se nachází nějaký problém na webu, na které kampaně je vhodné cílit, jaké komunikační kanály mají největší vliv, kolik stojí provozovatele webu konverze atp.

Ovšem nejedná se o úplně dokonalý nástroj a taktéž má své chyby. Výsledky nemusí být vždy zcela stoprocentní a mohou být zkresleny na základě mnoha faktorů. Těmi například může být: špatně nastavené měření; smazané nebo nenastavené cookies; sdílené zařízení nebo samotná nedokonalost v měření nástroje (měří se vždy poslední kliknutí).

Kissmetrics

Stejně jako Google Analytics je i Kissmetrics internetový nástroj, určený pro analýzu internetových obchodů. Na základě jím získaných výsledků je následně možné reagovat na změny v oblasti produktů či marketingu. Jedná se o tzv. “person-based” nástroj. To znamená, že se zaměřuje především na zkušenosti návštěvníků a následně na přizpůsobení různých procesů pro tyto návštěvníky. Díky tomuto nástroji je možné zjistit například:

  1. Které marketingové kampaně přináší na webové stránky nejvíce návštěvníků?
  2. Jaké jsou nejdůležitější slovní spojení pro vyhledávání?
  3. Jaké jsou nejvíce užitečné výsledky vyhledávání na webu?
  4. Do jaké části při procesu nákupu se návštěvníci dostanou a v které části opustí web?
  5. Co jsou společní činitelé pro nakupující na vašich stránkách?
  6. Kdo jsou vaši zákazníci?

Jak jsem zmínil výše, všechny tyto otázky jsou spojené s živými a konkrétními lidmi. Velikou výhodou tohoto nástroje, oproti těm ostatním, je velmi specifické zaměření. Narozdíl od ostatních analytických nástrojů se Kissmetrics soustředí především na analýzu konkrétních návštěvníků na webu a na jejich chování a pohyb po stránkách. Další obrovskou výhodou je trackování zákazníků, ještě před registrací na daném obchodě, a jejich následné spojení i po registraci. To například může sloužit k analýze vývoje a posunu konkrétních zákazníků. 

Obrovskou nevýhodou může naopak být to, že se jedná o nástroj, který je nabízen pouze v placených verzích. Chatrnější verzi je možné zakoupit za 299 dolarů měsíčně (cca 6 500 Kč) a dražší verzi za 599 dolarů/měsíc (cca 11 000 Kč). Kissmetrics nenabízí žádnou verzi zdarma, pouze zkušební týdenní dobu, která je zdarma. Tyto poměrně
vysoké měsíční náklady, především pro české klienty, mohou být základní nevýhodou.

Jedna ze základních frází, sloužící pro užití tohoto nástroje, je analýza, jaké jsou základní kroky návštěvníků na webu, potencionálních zákazníků, mezi vstupem na danou internetovou stránku a zanecháním peněz na ní, tudíž provedením nákupu.

Crazy Egg

Posledním, nejčastěji zmiňovaným nástrojem je Crazy Egg. Jedná se o další analytický nástroj sloužící pro optimalizaci webových stránek, především e-shopů.

Největším tahákem, této aplikace je tzv. “heatmap”, neboli tepelná mapa. Jedná se o naprosto originální a velmi užitečný nástroj. Heatmap zaznamenává pohyb myši (kurzoru) návštěvníků na daných stránkách a zaznamenává tak nejaktivnější místa a přemýšlení jednotlivých návštěvníků. Jednou z možností této mapy je i její integrace do Google Analytics.

Další užitečnou a originální vlastností tohoto nástroje je nahrávání. Crazy Egg umí nahrávat a zaznamenávat přesný a identický pohyb myši (kurzoru) návštěvníků. Díky těmto nahrávkám je možné přesně analyzovat a snadněji pochopit naprosto přesné chování návštěvníků daných stránek nebo obchodu.

Poslední specialitou, kterou tento velmi originální nástroj nabízí, je tzv. “A/B testing”. Jedná se o možnost, kdy se testují různé varianty stejného prvku, na náhodně a rovnoměrně rozdělenou skupinu návštěvníků webu. Na základě výsledků těchto rozdílných variant je následně možné vyhodnotit, která varianta je pro daný účel nejvhodnější.

Tyto tři výše zmíněné výhody jsou hlavními taháky tohoto analytického nástroje, a to nejen pro originalitu těchto vlastností, ale především pro jejich efektivitu. Určitou nevýhodou může být opět nabídka pouze placených verzí, na rozdíl od Kissmetrics ovšem za výrazně nižší cenu. Crazy Egg je možné si měsíčně předplácet ve čtyřech variantách v rozmezí od 24 do 249 dolarů (cca od 550,- do 5 500,- Kč). Taktéž nabízí možnost až třicetidenního vyzkoušení zdarma.