Praktická struktura e-shopu

Přináším Vám studii o tom, jak by dle výsledků respondentů měl vypadat ideální e-shop. Výzkumu se zúčastnilo 110 respondentů z celé ČR. Výzkum je zaměřen především na uživatelské rozhraní obchodu a na funkce, které by na e-shopu neměly chybět.

Stejně jako u předchozí kapitoly, tak i tato kapitola je základním kamenem této práce. Praktické prvky mohou návštěvníci online obchodu také vidět, ale jejich vliv je zásadní v tom, že ovlivňuje fungování dané stránky. V podstatě se jedná o nástroje, které ať již vědomě či podvědomě ovlivňují to, jak je daný e-shop pro klienta pohodlný, příjemný, jaké mu nabízí možnosti a komfort. Adaptace těchto prvků může mít na návštěvníka stránky minimálně stejně velký dopad jako prvky grafické.

Popularita internetových obchodů a prodej na nich neustále roste. Odhaduje se, že v roce 2025 by obrat na těchto internetových obchodech měl dosáhnout hodnoty 4,2 bilionu amerických dolarů (Statista, online).

Všestranný obchod

Všestranný obchod nastává, když značka plně zapojí všechny hlavní obchodní platformy. Tím je myšleno e-shop na počítači, e-shop na mobilu a fyzický obchod. Mít vlastní online obchod je nesmírně důležité. Je dokázáno, že až 75 % zákazníků před vstupem a nákupem v kamenné prodejně si dané zboží nastuduje online. To je cíl tohoto bodu – co nejvíce zjednodušit a sloučit nákup online a fyzicky. Dle výzkumu společnosti Google, může takto správně zvolená strategie zvýšit fyzickou návštěvnost v obchodě až o 80 % (Ang, 2021, online).

Umělá inteligence a augmentovaná realita

Umělá inteligence a rozšířená realita v dnešní době už dávno není sci-fi. Do této kategorie spadají například:

Umělá inteligence a augmentovaná realita

1) Chatboti s podporou umělé inteligence.
2) Virtuální asistenti (průvodci).
3) Osobní asistent při nákupu s umělou inteligencí.
4) Aplikace spojené s augmentovanu realitou, které umožňují částečně nahradit fyzické produkty.

Tyto nástroje slouží především k usnadnění a zpříjemnění procesu nákupu. To může mít za následek navýšení konverzního poměru. Tento obor má navíc obrovskou budoucnost a dostupných nástrojů v této kategorii bude několikanásobně více (Ang, 2021, online).

Nové platební možnosti

Neustálý technologický proces se využívá i u prodejního procesu. Konkrétně u platebních možností. Obchody by se měly snažit zákazníkům nabídnout co nejvíce platebních možností, aby to pro zákazníky bylo co nejpohodlnější a nejjednodušší.

V dnešní době je téměř samozřejmostí možnost platby kartou, převodem, na dobírku či v hotovosti. Do budoucna to určitě ale nejsou všechny možnosti. Další užitečné platební metody mohou být například:

Nové platební možnosti

1) Digitální peněženka.
2) Platba kryptoměnami.
3) Platba mobilem (Ang, 2021, online).

Dynamické nastavení cen

Nejedná se o nový trend, ale stále o nedílnou a extrémně důležitou strategii, kterou by si měly držet i online obchody. Ceny produktů by neměly být stanoveny zcela fixně a staticky, ale měly by se měnit v určitém rozmezí tak, jak to právě vyžaduje poptávka na trhu.

Pilotní projekt ukázal, že stanovení dynamických cen dle závislosti trhu zvyšuje výnosy a zisky společností až o 3 % (McKinsey).

Dynamické nastavení cen

Doména

Pokud se jedná zásadně, nebo alespoň převážně o internetový obchod, cílící na český trh, doména by měla vždy končit „.cz“. Alternativními možnostmi jsou „.com“ a „.eu“, ale pouze v případech s většinovým přesahem na zahraniční klientelu. Hlavní část domény by v ideálním případě měla vystihovat a symbolizovat firmu samotnou. Dále by také měla být co možná nejkratší, snadno zapamatovatelná a pokud možno jednoslovná. Cílem by mělo být vyhnout se co největšímu množství chyb a překlepů při jejím zadávání. Důležitým krokem je také rezervace více možností dané domény. Obecně je doporučená rezervace domény s pomlčkou (pokud se doména skládá z více slov) či její podoba v množném čísle. Tím by se mělo zabránit případným překlepům a zajistit pravidelný a bezchybný vstup na obchod skrze zadání domény (Prokop a Adamec, 2016, s. 11-13).

Rychlost načítání

Jedná se vůbec o první dojem a kontakt webové stránky s jejím návštěvníkem. Psychologie dokonce hovoří o tom, že návštěvníci webových stránek vnímají rychle a bezproblémově načítané webové stránky jako profesionální, a ty pomalé jako nejisté, nebezpečné a nedůvěryhodné. Dle jednoho výzkumu15 lze dokonce říci, že až 79 % uživatelů se na pomalu načítanou stránku už nikdy nevrátí. Dalším důvodem, proč mít vysokou rychlost načítání daného obchodu, je uživatelská spokojenost. Pokud se daný obchod načítá rychle, zvládne nabídnout potencionálním zákazníkům to, co hledají, a to v co nejkratším čase. Rychlost načítání webu také pomáhá v oblasti Google vyhledávání a posouvá daný obchod na vyšší příčky, což může mít za následek větší příliv nových návštěvníků (Low, 2021, online).

Rychlost načítání

velmi důležitý faktor se jedná i z pohledu statistik. 51 % uživatelů internetu skrze mobilní telefon nevstoupí na stránku, která zamrzne nebo zobrazí chybu při načítání a až 73 % těchto uživatelů nevstoupí na stránku, která se načítá příliš dlouho. 47 % uživatelů předpokládá, že se webová stránka načte do dvou vteřin. 40 % uživatelů toto číslo navyšuje ještě o jednu vteřinu. 40 % návštěvníků e-shopu daný obchod dokonce opustí, pokud načítání trvá déle než tři vteřiny (Work, online).

Možnosti filtru

Využití filtru je téměř nedílnou součástí každého moderního e-shopu. Jeho užití slouží mimo jiné především u e-shopů zaměřujících se na prodej módy a obuvi. Filtr slouží k jednoduššímu hledání zboží. Filtr by měl být nastavitelný podle výrobce, ceny, značky, názvu, skladové dostupnosti a ostatních parametrů (Mikulášková a Sedlák, 2015, s. 93).