Základní vizuální nástroje

Existují dvě možnosti, jak postupovat, pokud chceme upravit vlastnosti či vzhled jakéhokoliv webu. Tou první je vycházet z teorie, načíst si různé knihy a články a z těchto znalostí následně vycházet.

E-shopy mají oproti kamenným obchodům zajisté spousty výhod, ale i nevýhod. Možnost fyzického vyzkoušení produktů v kamenných prodejnách je na internetu zatím nenahraditelná, avšak internet nabízí pro změnu nespočetnou nabídku produktů a informací k nim a ještě zákazníkům několikanásobně šetří čas. Cílem majitelů online obchodů je tedy vytvořit takové vizuální podmínky daného e-shopu, aby mohl konkurovat vyzkoušení fyzického zboží na prodejně.

Jedním z největších propadáků a chyb e-shopů je poskytování obrázků na mobilních zařízeních. Z padesáti populárních maloobchodních prodejců poskytuje zhruba 25 % z nich ke svým produktům pouze jeden jeho obrázek. Ty jsou navíc často statické a bez možnosti detailu. Stejný výzkum také prokázal, že většina online obchodů neoptimalizuje své stránky videi, interaktivními prvky a nenabízí ani možnost přiblížení. Dále je také zjištěno, že kvalitní obrázky mohou navýšit konverzní poměr až trojnásobně, oproti rozmazaným a nekvalitním obrázkům produktů (Loop54, 2019, online).

Kromě kvality obrázků mohou poměrně důležitou roli hrát i interaktivní prvky s nimi spojené.

360 stupňový pohled

Tento prvek zvládne absenci fyzického produktu nahradit možná nejblíže. Samotný dotyk sice nahradit nedokáže, ale umožní svému uživateli zvolený produkt zkoumat ze všech možných úhlů do nejmenších detailů (Loop54, 2019, online).

360 stupňový pohled

Instruktážní video

V podstatě se jedná o vlastní fotky uživatelů, kteří zboží již zakoupili. To těm potencionálním uživatelům může usnadnit rozhodování. Budoucím možným zákazníkům poslouží přidané fotky především k představě, jak by dané zboží mohlo vypadat na nich samotných, a také se mohou dočíst názory a spokojenosti zákazníků, kteří svůj produkt již mají doma (Loop54, 2019, online).

Instruktážní video

Augmentovaná a virtuální realita

Z výše uvedených položek se jedná o nejméně rozšířené položky, avšak v budoucnu by mohly být těmi nejvlivnějšími. První studie potvrzují, že zákazníkům více vyhovuje nakupovat online, pokud si mohou zboží prohlédnout ve virtuální realitě. Virtuální a augmentovaná realita má mnohem větší možnosti než prohlížení zboží ve 360 stupních (Loop54, 2019, online).

Vzhled zvyšuje čas na stránce

Důležitost výše zmíněných nástrojů považují za důležité i další autoři.

Anna Rodriguez (2016) pro změnu sepsala pět tipů, jakými je možné vytvořit úspěšnější e-shop. Tato autorka také zmiňuje, že vizuální prvky jsou jen jedním z více důležitých prvků, vedoucích k vytvoření úspěšného internetového obchodu. Podle jedné studie cituje, že návštěvníkům internetových stránek, s určitými vizuálními prvky, stačí v průměru 50 až 500 milisekund, k vytvoření prvního dojmu.

Vzhled zvyšuje čas strávený na stránce

Studie ukazují, že průměrný Američan tráví na graficky upraveném webu více času než na kterémkoliv jiném. Datový žurnalista David McCandless tvrdí, že lidský zrak má stejný rozsah pásma, jako má počítačová síť. To znamená, že zrak je nejrychlejším smyslem při surfování na internetu. Další bod, na který je důležité se zaměřit je grafická náročnost. E-shop by neměl být přeplácaný. Dle studie Googlu závisí první dojem především na struktuře, barvách, mezerách, symetrii, množství textu, fontech a dalších faktorech (Rodriguez, 2016, online).

Vzhled zvyšuje čas na stránce

Responzivita

Až 80 % uživatelů internetu potvrdilo, že mají chytrý telefon, který využívají k procházení internetu. Odhaduje se, že příští roky toto číslo překročí majitele počítačů/notebooků, kteří toto zařízení využívají k internetu až z 91 %. Spousta společností se začíná zaměřovat na prohlížení právě přes mobilní zařízení.

Kromě samotného textu a produktů se na webovém obchodě může nacházet i spousta dalších prvků. Vzhled a umístění každého z těchto prvků může mít další účinek na návštěvníka stránky (Rodriguez, 2016, online).

Responzivita

Vyhledávací lupa

Důležitost vyhledávacího pole spočívá nejen v samotném umístění na webu, ale také ve správném a jednoduchém vyhledávání. Důležitost tohoto pole spočívá z velké části především v tom, že lidé, kteří tento nástroj na webu využívají, se mohou velmi snadno proměnit v potencionální zákazníky, jelikož pátrají po konkrétním produktu. Níže je uvedeno několik tipů, jak toto okno optimalizovat tak, aby zvýšilo naději na prodej zboží.

Vyhledávací lupa

1) Lupa by měla mít tzv. našeptávač (měla by doplňovat hledané výrazy podle prvních písmen).
2) Zákazníkovi by měl vyskakovat seznam hledaného zboží s aktuální dostupností.
3) Vyhledávací okno by mělo být viditelně umístěno a mělo by být dostatečně dlouhé pro konkrétní výrazy.
4) Vyhledávání by mělo poskytovat výsledky jak pro jednotlivá i množná slova a také pro různé pády a skloňování (Nizhegorodova, 2018, online).

Platební bezpečnost

Věrohodné platební prostředí je jedním z klíčových prvků e-shopu, jelikož nedůvěryhodné a složité platební prostředí je jedním z nejčastějších důvodů opuštění košíku před uzavřením platby.

Součástí takového prostředí je i SSL certifikát. Ten je nabízen zprostředkovatelem stránek a zajišťuje bezpečnost a věrohodnost stránky, jak pro samotné návštěvníky, tak pro vyhledávací roboty. Web by dále měl obsahovat více platebních možností, aby si zákazníci mohli vybrat pro sebe vhodnou volbu (Nizhegorodova, 2018, online).

Platební bezpečnost

Volba fontu

Může se jednat možná o nenápadný, avšak relativně účinný prvek e-shopu.

Studie Nielsona a Normana zjistila, že zákazníci čtou v průměru pouze 28 % slov na stránce. Znamená to, že návštěvníci přečtou méně než 1/3 všech slov na stránce. Jednou ze základních podmínek správné volby písma je velikost. Největší velikost by logicky měla být užívána na nejdůležitější body, jako jsou nadpisy a názvy. Dalšími důležitými pravidly je vhodná volba barvy (v případě, že je text umístěn na obrázku, nebo aby nebyl v souladu s pozadím) a také tučnost. Zvolení samotného fontu není ani tak zásadní.

Důležité je především, aby byl snadno a dobře čitelný. Některé fonty mohou působit více moderně, zatímco ostatní především stabilně, avšak na konverzní poměr to nemá příliš zásadní vliv (Neely, 2018, online).

Volba fontu

Hodnocení a recenze

Úspěšný internetový obchod by měl být spíše společenstvím než pouhou platformou. Navíc se říká, že nejlepší reklama je vždy předání slov z člověka na člověka. Hodnocení je jednodušší a jistější řešení. Zákazníkovi nezabere tolik času kliknout na počet hvězdiček podle spokojenosti. Recenze potom pro majitele může být rizikovější. Existuje mnohem větší šance, že si nespokojený zákazník dá práci s tím, že napíše negativní recenzi než spokojený zákazník recenzi pozitivní. Docílit většího zisku pozitivních recenzí je možné nějakou drobnou motivací, jako nabídkou věrnostního programu, nebo slevou pro další nákup (Suja, 2021, online).

Hodnocení a recenze